We zijn bij de laatste fase aangekomen voordat we de Sterke Yerke IV eindelijk te water kunnen laten. Eindelijk, na vele maanden praten, plannen maken en klussen, zijn we een belangrijke stap verder en zal hij straks voor het eerst in het water liggen.
Wat is er veel gebeurd nadat op 13 januari van dit jaar de 5 stalen buizen met grote trailers op de werf aankwamen! Onvoorstelbaar! Eerst dachten we nog dat hij voor de zomervakantie wel klaar zou zijn! Maar dat kon natuurlijk nooit. Het enorme formaat (15×7 meter!) van de Sterke Yerke IV brengt met zich mee dat alles groter is en veel meer tijd kost om te maken. Daar kwamen we al snel achter.
Neem bijvoorbeeld het dek, dat bijna 100m2 groot is.
Houtleverancier Oude Hengel stelde de Douglas-planken beschikbaar en straalbedrijf Special Cleaning in Urk heeft plank voor plank voorzien van een door de Friese Olie en Verfhandel (FOV) gesponsorde speciale antislipcoating. In de werkloods van FOV in Leeuwarden hebben we ze met een ploegje Yerkes in de lak gezet en naar de werf in Harlingen vervoerd. Dat was een hele klus, maar toen begon het echte werk pas!
Omdat we de planken van onder vast wilden maken op het stalen frame moesten er eerst zo’n 1800 gaten geboord worden. Dat lijkt veel, maar ze moesten eerst voorgeboord worden en daarna ook nog verzinkt dus dat werden uiteindelijk 5.400 (!) handelingen. Een monsterklus, maar vele handen maken licht werk en met een hele ploeg Yerkes was deze klus in een paar dagen geklaard. Nadat het frame door Jachtschilder Durlo gespoten was, kon het dek er dan eindelijk op. Het uitlijnen en passend maken van de planken en stuk voor stuk van onderen vastzetten met nog eens 1800 RVS-schroeven was een megaklus. Yerkes van het eerste uur Marten en Johan waren blij dat ze er uiteindelijk op zaten.
Wat ook een enorme klus bleek, is de installatie van alle apparatuur die door Victron en Combi Noord beschikbaar is gesteld. Waar we op de vorige Yerkes niet verder kwamen dan verlichting, een gasbrander en een kortegolfzender, wordt de IV een hightech vlot met meer apparatuur dan Jacques Cousteau destijds op de Calypso had zitten.
Voor de GPS-navigatie, plotters, IAS, radar, marifoon, verlichting, oven, kookstel, toilet en de besturing van de motoren moeten ontelbare voorzieningen getroffen worden. We zijn blij dat René Zondervan van Watersporttechniek Zondervan ons hierbij te hulp is geschoten. Een gedreven vakman, die weet waar hij over praat. Hij wist gelukkig tijd vrij te maken om deze klus naast de werkzaamheden in zijn eigen bedrijf voor ons te verzorgen. Jan de Jager, vriend van Yerke Ed Huisman, was zo vriendelijk de nodige RVS-onderdelen te fabriceren waar de apparatuur op gemonteerd kon worden.
De afgelopen weken hebben we zoveel mogelijk van de werkzaamheden verricht die straks lastiger zijn te realiseren als hij in het water ligt. Alles moet waterdicht worden, omdat hij straks bij FOV voor de wal komt te liggen in Leeuwarden. Daar zullen we hem verder afbouwen en klaarmaken voor zijn eerste seizoen op het Wad.
Al met al is dit nog best veel werk maar het is gelukt. Samen met de mannen van SRF is een vast ploegje Yerkes al maanden bezig waar mogelijk te helpen met de bouw. Dit gaat geweldig en het resultaat is er ook naar. Dat Marten Reitsma en Johan Vos bijna dagelijks op de werf te vinden zijn verdient een speciale vermelding. Zonder deze ‘oude meesters’ waren we nooit zo ver gekomen als we nu zijn. Chapeau heren!