Inmiddels zijn we alweer meer dan twee maanden aan het bouwen en is er enorm veel gebeurd. Ondanks dat de werf een week dicht geweest is vanwege een coronabesmetting en de bouw daardoor ook een week heeft stilgelegen, is het laswerk nu klaar. Het vlot wordt nu vetvrij en schoon gemaakt, zodat binnen enkele dagen de romp zwart gespoten kan worden. Maar voordat we dat gaan doen moeten we natuurlijk goed nalopen of we aan alles gedacht hebben.

 

Nautisch adviseur

Sinds kort heeft ook oud-KNRM’er (Station Lauwersoog) Ed Huisman zich bij ons team aangesloten als nautisch adviseur. Ed is een gepassioneerd zeezeiler en heeft ruime ervaring op het wad. Ed heeft een lijst gemaakt van de zaken die we nodig hebben om de veiligheid aan boord te kunnen waarborgen. Voor de veiligheid van de bemanning en opvarenden zullen we ook voorzieningen moeten treffen en is advies natuurlijk van harte welkom bij de verdere bouw.

 

Regelmatig overleg

Er is regelmatig video-overleg met het bouwteam: dan worden de verschillende opties binnen het bouwproces besproken en daarna doorgegeven aan bouwer SRF. Denk bijvoorbeeld aan de positie van de bolders op het dek, een sleepoog vlak boven de waterlijn, treden om in de buizen te komen, een stang voor het sleepnet en nog vele andere zaken.

 

Nalopen van details

Max en Marten hebben gesproken met tuigerij De Groot in Stavoren en er is onderling contact tussen hen en onze architect Olivier van Meer. Deze professionals hebben samen nog eens nagelopen of alles straks in de praktijk zo optimaal mogelijk werkt. De mastlengtes, constructie voor het hijsen van de ra, de positie en het aantal lieren en de diktes van de stagen zijn onder andere nagelopen.

Hout voor het dek

De sponsor van het houten dek, Houthandel Oude Hengel, heeft de Douglas-planken begin mei geleverd, zodat we die op het vlot kunnen monteren zodra het spuitwerk klaar is.

Zelfvoorzienend door solar- en windtechniek

Met medewerkers van Ekwadraat, het bedrijf van Sterke Yerke-ambassadeur Douwe Faber, is overleg over hoe we straks de solar- en windtechniek het slimste aan kunnen leggen. We willen immers zelfvoorzienend zijn in onze energiebehoefte.

Motoren zijn besteld

De firma Boot Akkrum heeft ons geweldig geholpen door bij motorleverancier Honda te regelen dat we de motoren met voorrang en voor een sterk gereduceerde prijs geleverd krijgen. Sinds het uitbreken van de coronapandemie is er namelijk veel vraag naar buitenboordmotoren en is de levertijd enorm opgelopen.

 

Volgende fase

Nu het laswerk is afgerond en de romp gespoten gaat worden, kunnen we met de aanleg van het dek verder en starten met de installatie van alle andere zaken. Wordt vervolgd!